Masa berarak…merentas abad dan zaman menuju pengakhirannya. Begitu juga semua makhluk di alam ini…tak terkecuali juga manusia. Dalam perjalanan menuju negeri abadi, manusia adalah makhluk yang paling mudah lupa dengan matlamat sebenar kehidupannya. Lantaran itu Yang Maha Pencipta dengan rahmat kasih sayang-Nya mengutuskan para anbiya’ untuk mengembalikan manusia ke jalan yang membawanya kepada kebahagiaan yang hakiki.

Itu adalah realiti kehidupan yang semakin lama semakin pudar dari ingatan manusia yang dahulunya ruh yang telah berjanji di hadapan Tuhannya untuk sentiasa meng-Esakan-Nya. Namun, ianya adalah sebahagian daripada fitrah penciptaan manusia. Manusia itu salah satu sifatnya adalah lupa. Oleh itu, adalah penting untuk manusia menyedari kelemahannya ini supaya ia mengerti akan kepentingan menyampai dan mengingatkan ie. dakwah.

Mungkin ada yang mempersoalkan bagaimana mungkin itulah satu-satunya realiti yang ada?

Persoalan sebegini akan sentiasa mengiringi kotak fikiran manusia hinggalah ia membina jaringan istana iman di dalam hatinya. Ia adalah persoalan yang hanya mampu dijawab oleh hati yang yakin bahawa alam ini punya penciptanya dan penciptaan dirinya itu bukanlah sia-sia. Telah menjadi hakikat bahawa ilmu dan kebijaksanaan tidak akan membawa manusia ke mana-mana sehingga ia menanam yakin di dalam dirinya. Dengan kata lain, persoalan ini hanya dapat dijawab oleh hati manusia itu sendiri…bukan ustaz/ah, para ulama mahupu pemimpin terkemuka di dunia…kerana mereka hanya mampu menyampaikan.

Bukankah realiti itu tunggal…dan yang selainnya adalah ilusi…ciptaan diri yang ingin lari dari kebenaran Ilahi?

Fikir-fikirkanlah
Wahai diri yang bakal mati
Kerana di hadapan-Nya nanti
Tiada hujah berhak berdiri
Seizin-Nya.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: