Realiti Yang Terlupakan (Bah. V)

Januari 22, 2009

Setiap kali masa menyusun langkah mendekati jiwa-jiwa untuk menjemput mereka ke daerah kehidupan seterusnya, rentaknya terkesan dengan kehadiran malaikat ar-Rahmah. Bertandangnya utusan ghaib ini sentiasa dinanti-nantikan masa. Ketika itulah masa bisa menggunakan azimatnya untuk menanam tenang ke dalam jiwa-jiwa yang layak menerimanya.

Masa tidak pernah melanggar sunnahtullah. Tidak pernah lewat mahupun cepat walau sesaat. Kerana itu manusia sering berlumba mengejar masa. Masa itu lebih mahal daripada bongkah-bongkah emas. Masa adalah kehidupan. Tanpanya nafas tidak bermakna, degup jantung hanyalah sia-sia.

Manusia sering alpa akan nilaian masa. Masa yang tak ternilai harganya, bilamana dianugerahkan secara percuma kepada manusia yang fitrahnya pelupa, acap kali dihabiskan dengan acara-acara pesta kehidupan yang sia-sia dan merugikan. Bukankah masa itu ruang untuk mengumpul amal dan taqwa untuk tiket ke syurga?

Amat rugi manusia yang sering menghabiskan masanya dengan amal yang sia-sia. Lebih malang lagi mereka yang terus menerus menghabiskan masa selepas ia tahu akan nilaian peluang yang dibazirkannya. Usah kita berterusan dengan gaya  hidup yang sia-sia yang tidak menambah bekalan kita menghadap yang Maha Esa. Yang telah berlalu takkan kembali. Yang bakal mejelang harus ditempuhi dengan tekad amal yang berterusan.

Sesungguhnya tiada yang lebih bernilai daripada masa yang diberkati dengan amal dan taqwa. Percayalah bahawa amal baik walau sehari bisa menghapus takungan dosa yang berdekad lamanya…kerana sesungguhnya rahmat Allah itu lebih luas daripada langit dan bumi ini seisinya.

Perhamba dirimu pada Maha Pencipta

Akan kau lihat dunia datang kepadamu

Masa menambah ceria hidupmu

Hingga kau rasa ajal yang dekad

Adalah anugerah buatmu

Jemputan menghadap Yang Maha Memiliki

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: